Idéutvikling

Idéutvikling

Teknisk ideutvikling og forretningsutvikling er på mange måter to sider av samme sak. Uansett om man er en oppstartbedrift eller en etablert bedrift vil tekniske ideutvikling ha som mål å skape et produkt eller en tjeneste som markedet er villig til å betale for.

Det er veldig viktig at dette prinsippet ligger i bunnen: Det er markedet som avgjør om en idé er god eller ikke. Dette markedsfokuset må være styrende for hele idéutviklingen. I praksis betyr det at man alltid bør ta seg bryet med å gjøre en eller annen form for markedsundersøkelse for å teste om det finnes et behov der.

Når man har bekreftet at det finnes tilstrekkelig mange der ute som er villige til å betale tilstrekkelig mye for produktet eller tjenesten kan man begynne selve utviklingsprosessen.

Et engels uttrykk sier: “The proof of the Pudding is the eating”. Det vil si at det endelige beviset for at produkt har livets rett er at kundene har nytte av det i praktisk bruk. Siden enhver utvikling av nye produkter og tjenester nødvendigvis koster en del penger er det viktig at man minimerer hvor mye penger man bruker før marked får avgitt sin dom.

Informasjonskontroll har lang erfaring med ideutvikling innen både elektronikk og programvare.